Allsidigt är grejen!

Lev lycklig utan kolhydrater! Ät ägg och håll vikten! Boosta ditt immunförsvar med en grön smoothie! Skölj tarmen och bli en ny människa! Fasta! Ät vad du vill! Sov dig i form….. 

Råden om hur vi ska äta och leva formligen haglar över oss och det som slår mig är hur många av dem på samma gång både förenklar och försvårar för den som verkligen vill försöka leva hälsosamt. Förenklar, för att inga enskilda livsmedel eller råvaror eller livsmedel har de magiska krafter som ofta utlovas. Försvårar, dels för att råden i allmänhet har liten, ingen och ibland rentav motsatt effekt. Dels för att ensidiga dieter snabbt får oss att tröttna. Det kan verka som en motsägelse att jag, som ägnat hela mitt forskarliv åt att undersöka hur mat och matvanor kan skydda oss mot sjukdomar är så skeptisk. Men det som jag och många andra har både upptäckt och bevisat gång på gång är att det är helheten som räknas, inte de enskilda delarna i vad vi äter. Och när vi äter många olika saker som var för sig är nyttiga, kan de förstärka varandra och skapa fantastiska synergieffekter. 

Ett exempel på det är den studie på över 25 000 kvinnor som nyligen publicerades i den ansedda Journal of the American Medical Association (JAMA). I studien kartlades kvinnornas matvanor och poängsattes i förhållande till hur nära de låg en så kallad medelhavskost. Efter att ha följt kvinnorna under 25 år kunde forskarna konstatera att medelhavskosten kunde minska risken att drabbas av typ-2 diabetes med ungefär 30 procent. 

Nu tänker du kanske att medelhavskost verkar både exotiskt och krångligt, med råvaror som är både dyra och svåra att få tag på i färskt skick. Och att det är något helt annat att äta så under solen på sydliga breddgrader än här i det kyliga Norden. Det ligger kanske något i det. Men när jag tittar närmare på vad hur kosten definierats i JAMA-studien så upptäcker jag något spännande. Den ligger nämligen mycket nära de allsidiga kostråd som vårt eget Livsmedelsverk tillhandahåller. Mycket fibrer, frukt och grönsaker. Vegetabiliskt fett, lagom mängd av fisk och mejeriprodukter och begränsat med rött kött och sötsaker.  

Vikten och effekten av att äta allsidigt har också belysts väldigt tydligt i en studie som jag fick möjlighet att se på nära håll och som jag har skrivit om tidigare här i bloggen. Det var under min tid på Antidiabetic Food Center vid Lunds universitet och det som testades var en multifunktionell kost som till stora delar liknade JAMA-kosten. De fantastiska resultaten– bland annat en minskad risk att drabbas av hjärtinfarkt med när 35 procent och förbättrade minnesfunktioner – kunde, precis som i JAMA-studien, till stor del tillskrivas synergieffekter som skapades av de olika råvarorna i kombination. 

Alltså. Ät allsidigt. Fullkorn och fibrer. Mycket frukt och grönt. Fett från växtriket och marina miljöer och lägg gärna till lite syrade produkter samtidigt som du äter mindre rött kött, salt och sötsaker. Och så en daglig 30 minuters promenad på det. 

Enklare än så blir det inte – svårare behöver det inte vara. 

Läs mer:

Länk till JAMA-artikel

Länk till artikel om multifunktionell kost

Dela på facebook
Facebook
Dela på google
Google+
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *