Allt, men inte alltid.

Jag har ägnat många år åt att forska om livsmedel med sjukdomsförebyggande egenskaper och det är därför inte så konstigt att jag ibland får frågor om hur man ska äta för att må bra och leva länge.  Och förutsatt att den som frågar inte är allergisk eller har någon annan förutsättning som kräver speciell kost, så är svaret egentligen väldigt enkelt.

Ät varierat och lagom mycket.

I kontrast till de spaltmil som skrivs varje vecka om allt från enskilda superbär till hela dieter som ska göra oss till bättre och friskare människor inifrån och ut, kan enkelheten i svaret kanske verka provocerande. Särskilt som det kommer från en som ”borde veta bättre”. Men faktum är att det förhållningssättet, förutom att det är lättare att stå ut med under ett helt liv, även har stöd i forskningen. Låt mig ta några exempel (du hittar länkar till forskningsartiklarna längst ner):

När forskare i Malmö under knappt 20 års tid följde cirka 20 000 individers  matvanor och hälsostatus, visade det sig att de som åt varierat och med stort inslag av kostfiber och grönsaker lättare höll vikten och löpte mindre risk att drabbas av typ-2 diabetes och hjärtkärlsjukdom. Bland dem som däremot åt en lågfettkost med högt intag av lättmargarin, lättmjölk, lättyoghurt och lågt intag av smör fanns indikationer på en ökad risk för typ-2 diabetes.

Ett par andra studier som visar hur en varierad kost kan fungera sjukdomsförebyggande gjordes av mina kollegor inom Antidiabetic Food Centre vid Lunds universitet. I de studierna fick försökspersonerna en kost sammansatt av olika livsmedel och råvaror med anti-inflammatoriska egenskaper, bland annat fullkorn, färgrika grönsaker och bär, vegetabiliska fetter och syrade produkter. Och effekten var smått fantastisk. Det visade sig att de olika råvarorna förstärkte varandras hälsoegenskaper. På kort tid åstadkom det här sättet att äta bland annat sänkta kolesterolnivåer, lägre blodtryck och en mer alert hjärna.

Exakt vad begreppet ”varierat” innebär är inte helt lätt att sätta fingret på, men grundläggande är att kosten över tid bör innehålla de så kallade makronäringsämnena – kolhydrater, fett och proteiner – i bra proportioner. När det gäller hur stor andel av kosten som bör vara kolhydrater visar tex en studie från den ansedda tidskriften Lancet att intag mellan 50-55 energiprocent var kopplade till lägst risk för att dö i förtid, medan både ett högre och lägre intag ökade risken. För dem med låga kolhydratintag var risken betydligt högre om man istället för en del av kolhydraterna valde att äta i huvudsak animaliska produkter och samtidigt lägre om man istället bytte kolhydraterna mot växtbaserade källor till fett och protein. 

Även om vi idag vet mer om vad som är nyttigt och hälsosamt än någonsin tidigare, så går utvecklingen tyvärr åt fel håll, med fler som blir både överviktiga och får så kallade vällevnadssjukdomar. Man kan tycka att detta sker helt i onödan…och med tanke på hur stort intresset för mat och hälsa verkar vara idag, så är det också smått obegripligt.

Orsakerna är förstås många, men en kan vara att utbudet av ”onyttigt” är större och mer lättillgängligt än det hälsosamma. En annan kanske just alla mer eller mindre motsägelsefulla råd, tips och dieter som hela tiden haglar över oss. Jag tänkte därför dela med mig av ett eget råd, som fungerar bra för de allra flesta:

Du kan äta allt, men inte alltid.

Vad jag menar med det? Jo, vi får inte glömma att ”unna oss” sånt som vi gillar ibland, annars blir det alltför tråkigt och ohållbart i längden. Och så gäller det att ha koll på kroppen, det vill säga vad händer om jag äter på det här viset i fråga om både vikt och energinivåer. Märker du att något gör dig seg i kropp eller tanke – undvik det.  På samma sätt så se till att äta sådant som du njuter av någon gång ibland, även om det råkar vara onyttigt!

Malmöartikeln Kost-Cancer

Artikel från Antidiabetic Food Centre

The Lancet-artikeln

Dela på facebook
Facebook
Dela på google
Google+
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *