Fem tips för ett hälsosamt blodsocker

Ditt blodsocker stiger varje gång du äter. Det är en helt normal del av kroppens mekanism för att tillgodogöra sig energin i din måltid. Men om din mat innehåller en hög andel av så kallade snabba kolhydrater, som finns ibland annat vitt bröd, vitt ris, pommes frites och, förstås, sötade drycker, så stiger ditt blodsocker snabbt och högt, för att sedan falla tillbaka igen lika snabbt. Ett blodsocker som åker bergochdalbana betyder inte bara att du åker upp och ner mellan energitoppar och trötthet. I längden kan stora och återkommande svängningar också vara ett allvarligt hot mot din hälsa. Enkelt uttryckt handlar det om att de stora variationerna tröttar ut ämnesomsättningens förmåga att ta hand om energin på ett effektivt sätt. Då ökar risken att drabbas av till exempel fetma, typ-2 diabetes och hjärtkärlsjukdom. De här sjukdomarna brukar kallas livsstilssjukdomar, vilket betyder att de till stor del orsakas av hur vi lever. Den goda nyheten med det är att det också går att minska risken att drabbas genom en hälsosam livsstil. Här kommer några enkla tips för att minska blodsockersvängningarna.

  1. Ät mindre av de snabba kolhydraterna. Ersätt det vita brödet med fullkorn, öka andelen grönsaker och baljväxter, koka din pasta al-dente så att den blir svårare för tarmen att bryta ner. Fördelen är en långsam och måttlig blodsockerstegring som är snäll mot kroppen och gör att energin varar längre.
  2. Ät en ordentlig frukost. Skippa kaffet eller energidrycken och ät en ordentlig frukost istället. Osötad yoghurt med müsli. Färsk frukt och fullkornsbröd och kanske havregrynsgröt med havredryck. Så håller du dig mätt och skärpt hela förmiddagen och slipper sockersuget.
  3. Motionera regelbundet. Motion påverkar bland annat hormonbalansen i kroppen och har en lång rad positiva effekter. En kort promenad direkt efter maten gör dessutom underverk för blodsockret.
  4. Undvik stress – planera in tid för måltider och motion under din dag. Stress hemma och på jobbet innebär en extra påfrestning på din kropp som också påverkar ditt blodsocker. Att minska stressen är kanske lättare sagt än gjort, men det finns säkert små saker du kan förändra. Att ta mikropauser och lite frisk luft under dagen är en bra början.
  5. Drick vatten till maten. Så enkelt och ändå så viktigt. Vatten till maten innebär inte bara att du släcker törsten effektivt, utan även att du gör det utan att tillföra kalorier. Drick också vatten regelbundet under dagen – det bidrar till att behålla mättnadskänslan och en bra vätskebalans gör att du känner dig piggare. 

Mycket på en gång? Kanske, men tänk på att varje liten förändring faktiskt kan göra skillnad.

I nästa inlägg kommer jag att skriva om det ofta missuppfattade begreppet glykemiskt index.

Dela på facebook
Facebook
Dela på google
Google+
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *