När dagens lunch är en macka

I dessa tider av hemarbete blir dagens lunch ofta något enkelt. Som en macka. I vissa öron kan det kanske låta torftigt, men faktum är att en välkomponerad smörgås inte bara är enkel att göra. Den kan också vara precis lika bra som en fullständig måltid. Näringsrik och hälsosam. Lunchens uppgift är ju inte bara att stilla hungern för stunden. En bra lunch ger dig också en stunds trevlig avkoppling, njutning för smaklökarna och ny energi som helst ska vara hela eftermiddagen. 

Men kan man få det av en macka? 

Svaret på frågan beror på vad vi egentligen lägger i begreppet. Några rostade skivor vitt bröd med marmelad, eller en lika vit fralla med ett pliktskyldigt salladsblad och en skiva ost kommer att höja ditt blodsocker för stunden. Men efter bara någon timme kommer du förmodligen att vara ännu tröttare än precis före lunch. Det är då sockersuget kommer. Och har du då nära till kylskåpet kan den dåliga vanan snabbt vara ett faktum. 

Nej, i min värld kan- och bör – en riktigt bra lunchmacka komponeras på ett helt annat sätt. Det behöver inte bli så mycket svårare att göra macklunchen till en riktig måltid som ger ordentligt med energi. Här är några tips som bygger på många års forskning om mat som inte bara hjälper till att hålla blodsockret på en jämn nivå, utan också kan bidra till att hålla oss friska.  

Utgångspunkten är ett bröd med mycket fullkorn. Helst ett riktigt surdegsbröd (känns igen på en rejält syrlig smak). På mackan kan du sen kombinera pålägg utifrån fem olika grupper.  

  1. Antioxidant-och fiberrika grönsaker – till exempel tomat, riven röd- och fänkål, rivna rotsaker, grönkål, granatäpple, skivad lök och groddar. 
  2. Pålägg med nyttigt fett – till exempel makrill, sardiner, lax och stenbitsrom med högt innehåll av omega-3. Mosad avocado, hemgjort nötsmör, frön av solros, pumpa, chia ger fina doser av bra fett från växtriket. 
  3. Syrade produkter. Surkål, picklade grönsaker, potatissallad med syrlig dressing soim saktar ner matsmältningen. 
  4. Skippa de sötade dryckerna. Drick ordentligt med vatten till maten. Istället för juice – ät en hel frukt. Då får du i dig allt det nyttiga från frukten och en betydligt lägre koncentration av socker. 

Varje macka kan naturligtvis inte bära alla de här ingredienserna. Men om du använder listan som en utgångspunkt och tar med, säg, två av grupperna varje gång, så blir din macka ett riktigt gott alternativ till vilken lunch på stan som helst. 

Lycka till! 

Dela på facebook
Facebook
Dela på google
Google+
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *