Nära till kylskåpet? Tips för ett hälsosamt hemarbete.

I tider som dessa är det lätt att drabbas av hopplöshet. Vi människor behöver sociala kontakter för att må bra och de flesta av oss hade väl trott, eller åtminstone hoppats, att både vardagslivet och arbetet nu så smått skulle återgå till det som var normalt innan viruset drabbade världen. Nu får vi istället med tålamod inse att det undantagstillstånd vi lever i just nu kommer att vara en längre tid framöver och att det ställer stora krav på både samhället och oss som individer.

Man brukar ju säga att nöden är uppfinningarnas moder och många arbetsplatser har både blixtsnabbt och framgångsrikt ställt om till hemarbete med virtuella möten och nya sätt att driva projekt. För många av oss har det varit en aha-upplevelse att det trots allt fungerat så bra. Ett par troliga effekter som troligen kommer att hålla i sig även efter pandemin är att resandet kors och tvärs till olika möten minskar och att det blir mindre viktigt varifrån och precis när vi utför vårt arbete. Nio-till-fem-kontorsarbetaren är idag en utrotningshotad art.

Men hemarbetet innebär också nya utmaningar, med rutiner som bryts och frestelser som behöver hanteras. Det kan visserligen vara skönt att slippa stressa iväg till jobbet på morgonen, men samtidigt innebär det ju för många av oss också att vi går miste om den naturliga motion som en cykeltur eller rask morgonpromenad innebär. Det kan vara frestande att stanna kvar en stund extra i sängen och ta tag i den där arbetsuppgiften vid ett senare tillfälle. Men uppskjutet arbete föder stress som i längden får oss att må dåligt. Och den dagliga lunchen med kollegorna är ju inte bara ett trevligt avbrott i arbetet. Den innebär också en rutin som kroppen vant sig vid och som ger ny energi vid regelbundna tider. Hemma är det alltid nära till både kylskåp och skafferi, inte så noga med tiderna och lätt att trösta sig med något sött och gott när man känner sig ensam eller kört fast i arbetet. Det är lätt hänt att blodsockret och därmed energinivån åker bergochdalbana på ett sätt som i längden är riktigt dåligt både för hur vi mår på kort sikt och för hälsan i ett längre perspektiv.

Här kommer några enkla tips anpassade för detta nya normala och som hjälper dig att hålla blodsockret på en hälsosam nivå.

• Lägg dig och stig upp på samma tider som du brukar. 

• Ta gärna en kort morgonpromenad då du kan planera din dag och undvika stress. 

• Ät en ordentlig, fullkornsbaserad frukost med energi som räcker fram till lunch.

• Släpp jobbet under lunchpausen och se till att fylla på med bra näring och lagom mycket energi. Läs en bok eller tidning, lyssna på radio eller njut av årstiden utanför fönstret.

• Undvik småätande – bekämpa sockersuget och drick mycket vatten.

• Börja och sluta arbeta på vanliga tider – dra en tydlig gräns mellan arbete och fritid.

• Rör på dig – ta mikropauser under dagen och gärna flera promenader som ger motion och frisk luft.

Egentligen kan tipsen sammanfattas i ett enda ord: rutiner. I dessa tider av ökat hemarbete och minskad social kontroll kan det krävas en ökad självdisciplin för att följa dem. Men belöningen kommer i form av ett ökat välbefinnande och en energi som räcker hela dagen. Och när det så småningom äntligen blir dags att återvända till arbetet ”på riktigt” kommer omställningen att gå så mycket lättare.

Dela på facebook
Facebook
Dela på google
Google+
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *