Nyttig mat idag kan vara livsfarlig imorgon

Vi lever i en tid när vi fullkomligt översköljs av hälsobudskap av olika slag och det handlar mycket om ”nyttig mat”. Kvällstidningsbilagor, hälso-, mat- och livsstilstidningar och mer eller mindre självutnämnda experter trummar ut det ena rådet efter det andra om hur vi bör äta, leva och agera för att bli friskare och vackrare, leva längre, få normalt blodsocker och meningsfulla liv. Det kan handla om allt från vikten av att möblera sitt hem på ett visst sätt och vad vi bör äta till frukost, till recept på undergörande smoothies och vittnesmål om tarmsköljningens befriande effekt, ofta beskriven som ”renande”. Och eftersom aktörerna på dagens influencerdrivna hälsomarknad ständigt tävlar om att komma med något nytt, så är det långt ifrån säkert att det som var nyttig mat och goda råd igår fortfarande är det idag. Det gamla uttrycket att ”man ska äta vitaminerna medan de är nyttiga” är minst lika aktuellt idag som när det myntades.

Influencerns råd om nyttig mat ofta dåligt underbyggda

Om man bortser från att många av råden är motstridiga och har ett bäst före-datum, så är de flesta av dem ändå tämligen ofarliga. Det faktum att en grön smoothie kan smaka väldigt illa är ju inte detsamma som att man dör av den. Äckligheten gör ju också att få vill göra den till en vana. Värre skada gör då exempelvis de influencers, ofta med tiotusentals följare, som, många gånger med hänvisning till obskyr forskning marknadsför rena tokigheter, som i värsta fall kan vara direkt livsfarliga, till exempel om nyttig mat och normalt blodsocker. Ett exempel på detta är en svensk influencer som häromåret argumenterade starkt för så kallad torrfasta – något som i dagligt tal brukar kallas svält – ett tillstånd som i förlängningen leder till uttorkning och död. Personen i fråga fick snabbt mycket kritik, men då var skadan troligen redan skedd genom att många följare redan utsatt sig för tokigheterna.

Och även om det är relativt lätt för de flesta av oss att med hjälp av sunda förnuftet ducka för just den typen av vansinnigheter, så är det lätt att bli förvirrad när budskapen är så många och den kunskap som det ofta hänvisas till är av så olika kvalitet. Ett exempel på detta är den bakteriolog som i ett prisvinnande program i radions P1 får möjlighet att prata fritt om än det ena, än det andra ämnet utanför sitt eget ämnesområde, utan att en enda kritisk fråga ställs. Det kan handla om allt från att hävda att antiinflammatorisk mat inte finns till fördelen med att vara överviktig och att det är farligt att dricka mycket vatten. Det hela kan verka harmlöst, men när någon får eller tar sig rollen som auktoritet inom ett område hen inte till fullo behärskar, så finns det alltid människor som okritiskt tar till sig informationen. Och det är då det kan bli så fel.

Nyttig mat? Lyssna på kroppen!

Men åter till frågan. Hur vet man vad som är nyttig mat och dryck och vad som är bra för oss?

Ett enkelt svar är: lyssna på kroppen! Den är väldigt bra på att tala om för oss vad den mår bra av. Tillräckligt med sömn, ingen rökning, lagom mycket motion, måttligt med alkohol och raffinerat socker är basala råd som passar de flesta. Men vi är också olika. Vissa känner att de mår bra av att utesluta vissa saker ur kosten, för andra fungerar det inte alls. En del behöver motionera varje dag för att må bra – för andra räcker det med en skogspromenad eller en lugn cykeltur ett par gånger i veckan. Behovet av sömn varierar också stort mellan olika individer. Inget recept passar alla till punkt och pricka och det är viktigt att komma ihåg att hälsa handlar om mer än vad som går att mäta. Det är ju till exempel bevisat att rika sociala relationer och meningsfull sysselsättning är viktiga faktorer för att leva både längre och friskare…och det kan inget recept i världen åstadkomma.

Variationer i blodsocker gör oss sjuka

Om det enkla svaret är att lära sig lyssna på kroppen, så ägnar sig forskningen åt de svar som är mer komplicerade och kräver en annan underbyggnad, till exempel i form av kliniska studier som kan påvisa verkliga effekter och samband. Under mina snart 25 år som livsmedelsforskare har jag ägnat mycket tid åt frågan om hur och vad vi kan äta för att minska risken att drabbas av så kallade livsstilssjukdomar. Jag har i mångt och mycket koncentrerat mig på de stora variationer i blodsocker som blir följden av att regelmässigt äta mat med högt innehåll av så kallade snabba kolhydrater och som är en viktig orsak till den snabba ökningen av bland annat fetma, diabetes typ 2 och hjärtkärlsjukdom som sveper över världen. Siffrorna förskräcker och det hela verkar på något sätt så onödigt, eftersom det ”enda” som skulle krävas egentligen är rätt så enkla livsstilsförändringar. Skippa läsken, ät mindre snabbmat, mer grönsaker och fibrer, rör på dig lite mer. Det låter ju jättelätt…men så inser jag att just livsstilsförändring kanske är det allra svåraste som finns, även när ohälsan bokstavligt talat knackar på dörren. Och det leder också till insikten att det inte räcker med att ta fram mat som kan hålla oss friska. Om den någotsånär regelbundet ska komma ner i magen så måste den också smaka gott, ha ett rimligt pris och passa in i en attraktiv och invand livsstil. Det är bland annat därför det är så smart att stoppa in hälsa i form av hjälp att uppnå ett normalt blodsocker i ett bubbelvatten, något som många redan dricker till maten och därför inte kräver någon större förändring, nu när det gång på gång visat sig så svårt att få människor att lägga om kosten så att den innehåller mer nyttig mat och mindre av det som är onyttigt.

Nyttig mat/hälsosamt liv – lätt som en plätt?

Men det är klart att det allra bästa vore om vi inte behövde vare sig speciell mat och dryck eller mediciner för att bibehålla ett normalt blodsocker och minska risken att bli sjuk. Och faktum är att det för de flesta av oss egentligen är ganska enkelt.

Hur var det nu igen? Skippa läsken, ät mindre snabbmat, mer grönsaker och fibrer, prioritera sömnen och ta med dig en kompis på promenad. Lätt som en plätt!

Om du vill läsa mer om mat som hjälper dig till ett normalt blodsocker, så finns det massor av tips i den här guiden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest