Sju goda skäl att göra som Ronaldo – drick vatten!

Hundratals miljoner människor har sett klippet när fotbollsikonen Cristiano Ronaldo med avsmak i blicken flyttar på Colaflaskorna som ställts fram till honom och uppmanar oss att istället dricka vatten. Läskföretagets börsvärde sjönk direkt med fyra miljarder dollar. Kanske leder idolens agerande också till att fler fans väljer att släcka törsten med vatten istället för Coca Cola eller andra sötade drycker. Om vi livsmedelsforskare hade haft en bråkdel av den genomslagskraften så hade hälsoläget i världen kunnat vara så mycket bättre. Men även om mat och hälsa är ett hett ämne och våra kunskaper är efterfrågade, så har vi en bra bit kvar innan vi blir förebilder i klass med Ronaldo. 

Rådet han ger är enkelt och ett av de allra bästa. Drick vatten! Ett självklart skäl är att vi, särskilt under den varma årstiden, behöver fylla på kontinuerligt för att undvika uttorkning. Detsamma gäller förstås vid träning, då vi kan behöva dricka litervis på kort tid. Ett annat att vatten bidrar till mättnadskänslan och gör det lättare att äta lite mindre. Ett tredje är att när du väljer vatten som törstsläckare eller måltidsdryck så slipper du få i dig de mängder av tomma kalorier som en vanlig läsk innehåller. Ett fjärde att vatten fungerar som lösningsmedel och hjälper kroppen att transportera salter, kolhydrater och proteiner till rätt ställen i kroppen. Ett femte att vattnet underlättar matens passage genom tarmen och gör att du kan undvika förstoppning. Ett sjätte att ett enkelt råd som ”varannan vatten” kan göra att du slipper baksmällan efter lite för mycket alkohol. Ett sjunde att vattnet gör blodet mer lättflytande och minskar risken för blodpropp, till exempel under en lång flygresa när det låga lufttrycket gör att ovanligt mycket vatten avdunstar från kroppen. Och så vidare.

Alla vet att vatten är bra, ändå dricker många av oss för lite. En och en halv till två och en halv liter om dagen är ett ungefärligt mått på vad vi behöver, men det varierar naturligtvis beroende på faktorer som kroppsstorlek, lufttemperatur och hur aktiva vi är. Ett enkelt och bra sätt att själv hålla koll är att kontrollera färgen på urinen. Är den mörk så beror det troligen på att du druckit för lite och behöver fylla på. Motsatsen yttrar sig vanligen genom en ofta återkommande kissnödighet. Den kan vara nog så irriterande, men sällan farlig.

Även om våra forskarråd aldrig kommer att få samma status som Ronaldos enkla ställningstagande, så finns det ju klart lysande stjärnor och förebilder även inom gastronomin. Det är hoppfullt att allt fler av dem även gör en poäng av att det vi äter och dricker ska vara hållbart, ansvarsfullt och bra för våra kroppar, som till över 60 procent består av – just det – vatten.

Klippet med Ronaldo hittar du här.

Dela på facebook
Facebook
Dela på google
Google+
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *