Sju enkla tips: Så slipper du bli trött efter maten

Alla har vi väl upplevt hur ögonlocken känts tunga efter en rejäl måltid. Ibland kan det vara skönt att bara ge efter, ta en tupplur. Men det finns också en del ganska enkla trick för att uppleva de kommande mathelgerna med öppna ögon. Så – tillbaka till frågan i rubriken. Varför blir man trött efter maten?

Som så ofta är svaret mer komplicerat än frågan, men jag väljer att peka på några saker som definitivt kan påverka energinivåerna – och som du själv enkelt kan ändra på

hur ögonlocken känts tunga efter en rejäl måltid. Ibland kan det vara skönt att bara ge efter, ta en tupplur. Men det finns också en del ganska enkla trick för att uppleva det kommande helgmyset med öppna ögon. Så – tillbaka till frågan i rubriken. Varför blir man trött efter maten?

Som så ofta är svaret mer komplicerat än frågan, men jag väljer att peka på några saker som definitivt kan påverka energinivåerna – och som du själv enkelt kan ändra på.

1. Dela på jobbet

Vem gör jobbet hemma hos dig? Är det en eller ett fåtal personer som står för matlagningen, så är det inte ovanligt att de ”smäller” av ren ansträngning när allt står på bordet. Dela på arbetet så rättvist det går, ha kul under tiden och fundera över vad ni verkligen vill ha på bordet.

2. Drick måttligt – och varannan vatten

Alkoholen som för många hör helgen till bidrar starkt till den där dästa känslan efter maten. Satsa på att dricka lite mindre, kanske belöna dig själv med drycker av lite högre kvalitet istället. Och drick varannan vatten (minst).

3. Ät lagom och långsamt

Allt det goda på helgbordet kan lätt locka oss att äta mycket mer än vad vi egentligen behöver. När stora mängder proteiner och fett ska smältas fokuserar kroppen på matsmältningen och vi blir trötta. Grönsaker fyller upp utan att tillföra så mycket energi och en fräsch sallad är ett självklart och nyttigt inslag i helgmaten. Det är också bra att äta lite långsamt och bara av sånt du verkligen tycker om.

4. Skippa läsken och ha koll på sockret

Påskgodis brukar finnas i mängd och när sötsuget kommer är det svårt att motstå. Dessutom innehåller mycket av helgens mat och dryck mer socker än vi kanske tänker på. Resultatet blir ett blodsocker efter måltid som åker upp som en sol, ner som en pannkaka och soffkudden känns bara så oemotståndligt skön. Ät sånt du tycker om, men försök undvika småätandet som får blodsockret att åka bergochdalbana. Undvik de söta dryckerna så mycket du kan och drick vatten! På det sättet kan du också minska ditt sötsug.

5. Salta lagom

Mycket av det vi äter innehåller stora mängder salt, som bidrar till uttorkning och energibrist. Bästa sättet att undvika detta är också ett av de enklaste: drick vatten regelbundet, både under dagen och till maten!

6. Rör på dig!

Det är lätt att bli sittande och passiv med datorn, boken eller teven. Ta dig tid till en promenad eller motionsrunda mist en gång om dagen. Njut av luften och det naturliga ljus som trots allt finns på våra breddgrader även vid denna tid på året.

7. Njut av det goda

Vi behöver få njuta, men njutningen kan ibland vara omvänt relaterad till mängden av det vi äter och dricker. Ofta är det en vanesak. Vill man slippa känna sig trött efter maten så är lagom och gott är en bra princip då det finns få saker som slår att känna sig fräsch, utvilad och lagom mätt.

Lycka till!

Läs mer i vår guide om hur du kan upprätthålla normala blodsockernivåer här 👉 Guiden till ett normalt blodsocker.

För att minska trötthet och sötsug efter maten – drick en Good Idea i samband med måltiden! Beställ nu i vår webbshop.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest