Varför blir man trött efter maten?

Alla har vi väl upplevt hur ögonlocken känts tunga efter en rejäl måltid. Ibland kan det vara skönt att bara ge efter, ta en tupplur. Men det finns också en del ganska enkla trick för att uppleva det kommande helgmyset med öppna ögon. Så – tillbaka till frågan i rubriken. Varför?

Som så ofta är svaret mer komplicerat än frågan, men jag väljer att peka på några saker som definitivt kan påverka energinivåerna – och som du själv enkelt kan ändra på.

Förberedelserna. Vem gör jobbet hemma hos dig. Är det en eller ett fåtal personer som står för matlagningen, så är det inte ovanligt att de ”smäller” av ren ansträngning när allt står på bordet. Dela på arbetet så rättvist det går och fundera över vad ni verkligen vill ha på bordet.

Alkoholen.Glöggen före maten, ölen och snapsen och cognacen till kaffet som för många hör helgen till bidrar starkt till den där dästa känslan efter maten. Satsa på att dricka lite mindre, kanske belöna dig själv med drycker av lite högre kvalitet istället. Och drick varannan vatten (minst).

Maten.Allt det goda på helgbordet kan lätt locka oss att  äta mycket mer än vad vi egentligen behöver. När stora mängder proteiner och fett ska smältas fokuserar kroppen på matsmältningen och vi blir trötta. Grönsaker fyller upp utan att tillföra så mycket energi och en fräsch sallad är ett självklart och nyttigt inslag i helgmaten. Det är också bra att äta lite långsamt och bara av sånt du verkligen tycker om.

Godiset.Sötsaker brukar finnas i mängd och de är svåra att motstå för våra stenåldershjärnor. Dessutom innehåller mycket av helgens mat och dryck mer socker än vi kanske tänker på. Resultatet blir ett blodsocker som åker upp som en sol, ner som en pannkaka och soffkudden känns bara så oemotståndligt skön. Ät sånt du tycker om, men försök undvika småätandet som får blodsockret att åka bergochdalbana. Undvik de söta dryckerna så mycket du kan och drick vatten!

Saltet. Mycket av det vi äter innehåller stora mängder salt, som bidrar till uttorkning och energibrist. Bästa sättet att undvika detta är också ett av de enklaste: drick vatten regelbundet, både under dagen och till maten!

Innesittandet. Det är lätt att bli sittande och passiv med datorn, boken eller teven. Ta dig tid till en promenad eller motionsrunda mist en gång om dagen. Njut av luften och det naturliga ljus som trots allt finns på våra breddgrader även vid denna tid på året.

Till sist: vi behöver få njuta, men njutningen kan ibland vara omvänt relaterad till mängden av det vi äter och dricker. Ofta är det en vanesak. Lagom och gott är en bra princip och det finns få saker som slår att känna sig fräsch, utvilad och lagom mätt.

Lycka till!

Dela på facebook
Facebook
Dela på google
Google+
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *