Visste du detta om graviditetsdiabetes?

Det finns få saker som påverkar kroppen så mycket som en graviditet. När kroppens alla system anstränger sig till det yttersta för att frambringa en ny liten människa minskar marginalerna. En vanlig komplikation är så kallad graviditetsdiabetes, som drabbar mellan två och tre procent av alla gravida kvinnor i Sverige. Den formen av diabetes beror på att känsligheten för insulin – det hormon som transporterar glukos in i cellerna– minskar. Om kroppen då inte klarar att öka sin insulinproduktion uppstår ett tillstånd med ständigt höga blodsockernivåer. Graviditetsdiabetes upptäcks genom en enkel kontroll av blodsockret, som är rutin i mödravården. Den går i allmänhet över efter graviditeten, men är viktig att behandla eftersom den bland annat kan leda till en kraftig viktökning hos det ofödda barnet. Det finns också forskning som visar att graviditetsdiabetes hos mamman kan påverka barnets DNA och ha negativ inverkan på barnets framtida hälsa. Det handlar bland annat om försämrad viktkontroll och större risk att utveckla typ-2 diabetes. Men en stor engelsk studie som följt mer än 550 kvinnor med graviditetsdiabetes och deras barn visar att detta går att motverka…och det som hjälper är det ”gamla vanliga”: en sundare kost och mer fysisk aktivitet. 

Studien visar nämligen en minskad DNA-påverkan hos barnet när den blivande mamman byter ut de snabba kolhydraterna mot långsamma och börjar motionera på en rimlig nivå. Just detta har länge varit vad som ordinerats i samband med graviditetsdiabetes och nu vet man alltså även mer om hur det påverkar barnet.  

Vad som är orsak och verkan är som vanligt svårt att reda ut, men min gissning är att en del av förklaringen är att motionen och den sundare mathållningen leder till en förbättrad ämnesomsättning som minskar belastningen på kroppen och får systemen att orka med den ökade belastning som graviditeten innebär. 

För den som en gång haft graviditetsdiabetes är risken för återfall tyvärr stor. Och eftersom övervikt är den enskilt största riskfaktorn så är en sund och aktiv livsstil att rekommendera såväl före, som under och efter graviditeten. 

…och när jag talar om övervikt, så handlar det inte om den exakta siffran på vågen. Ingen ska behöva må dåligt baserat på siffror för vikt eller BMI. Känn istället efter hur din kropp mår och vad du är beredd att förbättra. 

Måtta i allt är en princip som jag gillar. 

Läs mer om studien jag nämner i inlägget här.

Dela på facebook
Facebook
Dela på google
Google+
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *